אודות הספר - מגביה הראשים
על דמות המורה המשמעותי בעולם החינוך
ספר זה מבוסס על התנסותי האישית ומציג שיטות ישימות בשטח וכלים פרקטיים במגוון נושאים הקשורים בעבודת ההוראה והחינוך בבית הספר, אשר כל מורה יכול להחיל בשיעוריו.
הכלים המפורטים בספר נאספו בתום שלוש שנים שבמהלכן ניתחתי ועיבדתי פעולות שקיימתי ושהביאו אותי להצלחה. אני מאמין גדול בדוגמה אישית, וכל הכתוב בספר יצר, ועוד יוצר, תוצאות מרחיקות לכת בחיי המקצועיים. באמצעות יישום הכתוב בספר, אני מאמין שתוכלו לגעת בחיי תלמידיכם ולשנותם לטובה לתמיד, להפוך למורים משמעותיים, לחוות הצלחה והגשמה בחיי היום יום, ליצור ניהול כיתה מיטבי, להעלות את ההנאה מהעבודה, להפחית את השחיקה ועוד.
הספר מקיים צוואה בלתי כתובה של בתי האהובה, יעלה רוזנפלד ז"ל, שנהרגה לפני יום הולדתה השני. אחרי ככלות הכול מטרתו להביא לשיפור פני החברה שאנו חיים בה והפיכת העולם למקום טוב יותר לחיות בו. אם משהו יכול לתקן את העולם, הרי זו רק אהבה, ואהבת חינם בפרט, וזוהי מהות עבודת החינוך וספר זה.
ביקורות
אני אם מחנכת. לא מורה מחנכת, ולא מורה מקצועית, גם לא מורה מחליפה. אם מחנכת מרגע לידת ילדיי ועד עצם היום הזה, לכן היה ברור לי שאת הספר שלך אני רוצה לקרוא דווקא מפני שאני רואה דימיון בין דמות המורה לדמות ההורה. לשני הגורמים רצון ומטרה משותפים: להגיע אל הילד, ליצור תקשורת, לבנות אמון ולהוביל קדימה (ללמידה, עשייה, בנייה). והערכים...כמה חשובים הערכים מהבית, וגם אלו הנרכשים בבית הספר על ידי מורים כמוך מקס, והלוואי כמו עוד הרבה שבדרך. כתבת מדוייק, ממצה ומקצועי, מעניין את העין ומחמם את הלב. מידות בסיסיות ליחסים בין אדם לאדם. כל כך מהותי להיות קודם אדם, ואחר כך מורה. אני חושבת שכל הורה באשר הוא, אם יקרא את הספר, כבר יחוש שקט פנימי ותקווה שמורים ילכו בדרכך ורק יגביהו ראשים בעבודת ההוראה. כשסיימתי לקרוא, קראתי לבתי, שעד לפני חודש לימדת בחטיבה, ושאלתי אותה "תגידי, מה מיוחד כל כך במקס?", היא ענתה "אין כמו מקס, אין מורה שדומה למקס ביחס אלינו ובמקצועיות, הלוואי שבתיכון יהיה לי אחד כמותו, אני אשמח".
בהערכה רבה.
היום אני מורה ותיקה קרוב ל-20 שנה במערכת החינוך. קיבלתי את הספר "מגביה הראשים" במתנה, התחלתי לקרוא ולא יכולתי לעצור. הספר מיועד לכלל המורים מיסודי ועד בכלל, למורים חדשים וותיקים כאחד. הספר הלא שגרתי הזה בנוי באופן מתודי ונותן תשובות ברורות לשאלות אקטואליות ובוערות בעולם החינוך. הספר עוסק בנושאים משמעותיים וחשובים. המחבר מנסה לתת פתרונות למורים שהתגבשו מחוויות אישיות שעבר בכיתה בנושאים שונים: מקום המורה בכיתה, משמעת, תקנון, מבחנים, רשתות חברתיות, אלימות, עבודה בקבוצות ועוד. אבל הדבר החשוב באמת שהמחבר שם את התלמיד במרכז ומראה דרכים מגוונות כיצד ניתן להעצים כל ילד ולראות בו קודם כל בן אדם.
מתוך החוויה שלו כמורה בחטיבת הביניים ,מקס מתאר מצבים יום-יומיים בהוראה, מציג דפוסי תגובה של המורה, דן בהשלכות התגובה על התלמיד ועל האינטראקציה בין המורה והתלמיד. מתוך התובנות שעלו הוא מייצר המלצות למורים. ההמלצות נראות כדבר ההגיוני ביותר לאור הגישה הייחודית שהוא מציג לתהליכי למידה והסתכלות על התוצאה.
הספר נוגע בהיבטים רבים של ההוראה בשאלות שהמורה מתמודד עמן מידי יום כגון:
- • מתן שעורי בית
- • התמודדות עם ציונים (נמוכים וגבוהים)
- • התנהלות מול הורים
- • שמירה על מתח לימודי ומוטיבציה ללמידה
- • ניהול כיתה
- • התנהלות מול התלמידים: כיצד יוצרים את הבסיס להתנהלות מוסכמת ומקובלת, את הקוד ההתנהגותי הרצוי (שאלות של סדר ומשמעת) ודרכי תגובה רצויות במקרים של הפרת הקוד ההתנהגותי.
הוא אינו מסתפק בהמלצה בלבד אלא פורש בפני הקורא דרך פעולה מפורטת. אם הוא ממליץ על כתיבת תקנון הוא מביא בפני הקורא מסמך מפורט של סעיפי התקנון וכיצד הוא מנחיל אותו לתלמידיו, הוא מפרט גם את הבעייתיות הכרוכה בו, את ההתנגדויות הצפויות וכיצד להתמודד איתן.
מקס מייצג בדרך ההוראה שלו דגם של מורה אשר אינו מחויב רק להעברה מיטבית של חומר הלימוד אלא גם להישגים של התלמידים. הוא מחויב להצלחה של התלמיד בקליטת החומר, בזכירתו וביכולת שלו לבטא את ידיעותיו בכתב ולהגיע להישגים תוך מיצוי מקסימאלי של יכולותיו האישיות. דוגמה לכך היא הפרק העוסק במבחן. בשיעור ההכנה לקראת הבחינה הוא מפרט את הפעולות של המורה אשר באמצעותן הוא יוצר תנאים להצלחה במבחן. הוא אינו מסתפק בהגשה ברורה של החומר שייכלל בבחינה, הגשת מיקוד הנושאים העיקריים, מושגים שיש להכיר, סוג השאלות וכו', אלא הוא גם מקדיש זמן יקר להמלצה לתלמידיו (כולל תירגול) כיצד ללמוד לבחינה, כיצד להתארגן עם החומר וכיצד להתנהל במהלך הבחינה. תשומת לב רבה ניתנת לדרכי ההערכה ולעבודה עם התלמידים בעת החזרת המבחן עד לרמה של דברים שרצוי לאמר לתלמידים בעת המפגש עם הציון שקיבלו.
קריאה בספר עשויה לסייע למורה ליצור עבור התלמידים תנאים להצלחה, כגון:
- • אוירה מקבלת, תומכת ולא מאיימת על מנת ליצור חוויה חיובית שתאפשר למידה, מבלי לוותר על כללי משחק ברורים ושמירה על גבולות.
- • שמירה על כבודו של התלמיד, שמירה על הרצון שלו להצליח מבלי להתייאש גם במצבים קשים.
- • הצבת דרישות ואי ויתור על תלמיד, העברת מסר של אמון ביכולתו להצליח.
זהו ספר מומלץ מאד, כל מורה ואיש חינוך יוכלו למצוא בו מענה לשאלות שמעסיקות אותם, לא מדובר בטיפים אלא בניתוח מעמיק המתבסס על הנחות מוצא ותפיסת תפקיד מנומקת ומגובה בניסיון רב, חשיבה יצירתית והבנה מעמיקה של תהליכי למידה.
כאשת חינוך שנים רבות כמחנכת וכסגנית, התרגשתי מאד לקרוא את ספרך. על אף היותך מורה צעיר, יצקת לספרך תובנות שנונות , אשר רבים טרם הגיעו אליהן גם לאחר שנים רבות במערכת החינוך. תובנות אילו, הינן אבני יסוד עבור המורה המתחיל וכן גם עבור המורה בעל הנסיון.
חשפת בספרך את סיפור חייך כילד במערכת, כנער וכבוגר. רכשת השכלה רבה, אולם רגישותך הרבה כאדם לאדם ביחסך לאחר ״היכולת להגיע ללב״, הם אילו ההופכים אותך ל״מורה לחיים״. התייחסת בספרך להיבטים השונים והמגוונים בחייו של כל מורה המכילים פסיכולוגיה, סוציולוגיה חברתית, דיסציפלינות שונות ועוד. הצגת את מקצועו של המורה כמיוחד ושונה. הצעת מפתחות שונים ומגוונים, בתחומים השונים, על מנת להעשיר את מנעד האפשרויות כדי להצליח במקצוע מורכב זה.
טעימה מהספר
פרק ח - ארבעה יסודות להצלחת השיעור
פרק יט - שמירת מרחק בקשר של מורה-הורה-תלמיד
פרק לג - רלוונטיות בשיעורים כדרך חיים
אודות הסופר - מקס רוזנפלד
מקס רוזנפלד הוא מחנך ומורה בחטיבת הביניים זאב ז'בוטינסקי, מרצה ומדריך פדגוגי במכללת לוינסקי ובדרכו לדוקטורט במקרא באוניברסיטת בר־אילן.
לתיאום הרצאות בנושאי חינוך, רכישות מרוכזות של הספר (עד 50% הנחה) או לכל שאלה נוספת – צרו קשר בתחתית העמוד.